Wpływ odżywiania na funkcjonowanie dzieci w szkole

Wpływ odżywiania na efektywność uczenia się i koncentrację uwagi.

Odżywianie się jest jednym z istotnych czynników wpływających na zdolności:  koncentracji i uczenia się.

Sposób odżywiania ma ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu, a co za tym idzie wpływa na efektywność nauki. Szczególne znaczenie ma w przypadku dzieci, które często odczuwają niechęć do nauki, właśnie z powodu problemów z koncentracją uwagi, które znacząco ograniczają ich potencjał intelektualny.
Bardzo istotnym czynnikiem mającym wpływ na uwagę i koncentrację jest pierwsze śniadanie. Wśród dzieci mających kłopoty w szkole nieproporcjonalnie dużo jest takich, które nie jadają pierwszego śniadania.

Niejedzenie śniadania przyczynia się do:

  • znacznie wolniejszego rozwiązywania problemów,
  •  gorszej koncentracji,
  •  gorszej pamięci krótkoterminowej i
  • większej skłonności do przejawiania agresji.


Inną przyczyną pogorszenia koncentracji i pracy umysłowej jest spożywanie cukrów prostych, zawartych między innymi w słodyczach.

 

Duże spożycie cukru wywołuje u dzieci pobudzenie, czasami nadaktywność, tendencję do popełniania większej liczby błędówskraca okresy uwagi.

Cukry proste, nie wymagają trawienia i przenikają od razu do krwi, powodując szybki skos energii, co z kolei prowokuje, po krótkim przypływie energii, stan szybkiego spadku - hipoglikemii wywołujący senność, zmniejszenie uwagi i koncentracji. Wskazane jest natomiast spożywanie cukrów złożonych, które przenikają do krwi powoli. Zawierają je na przykład płatki zbożowe, owoce i warzywa. Zamiast wyraźnego i gwałtownego wzrostu poziomu cukru następuje wzrost powolny, niższy, lecz trwający dłużej, dzięki czemu organizm dostarcza go do mózgu w niewielkich dawkach. Poczucie przypływu energii nie jest więc tak wyraźne, ale trwałe i nie powoduje hipoglikemii, a w efekcie senności i problemów ze skupieniem uwagi.
Należy również zwrócić uwagę na zawartość w posiłkach podawanych dzieciom:

  • protein (np. kurczak, białka jaj, krewetki, ryby: tuńczyk, halibut, mintaj),
  • witaminy D (np. ryby: łosoś, dorsz, tuńczyk, śledź, makrela, sardynki, węgorz; tran; wątróbka; sery; masło; żółtka jaj) i
  • B (np. orzechy, fasola, jajka i nabiał, ryby, drób, mleko sojowe, wątróbka, szpinak),
  •  wapnia (np. mleko i napoje mleczne, ser żółty, jarmuż, soja i tofu, suszone figi),
  •  fosforu (np. słonecznik, orzechy włoskie, płatki owsiane, kasza gryczana, tuńczyk),
  •  magnezu (banany, awokado, orzechy włoskie, soczewica, otręby owsiane, bób),
  • cynku (np. sezam, tofu, warzywa strączkowe, brokuły, kapusta, pomidory, kakao) i potasu (np. pomidory, arbuzy, fasola i soja, łosoś, jogurt, szpinak)
  • Warto także dbać o to, by dziecko piło dużo wody (najlepiej mineralnej), która wspomaga przemiany biochemiczne mózgu i która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

    Opracowanie w oparciu o literaturę:
    nauczyciel gimnastyki korekcyjnej

mgr Katarzyna Kot